Varde Kommune indkasserer gæld via telefonen

Efter Skatteministeriets suspendering af gældsinddrivelsessystemet EFI i september 2015 oplever mange kommuner et markant fald i overførsler fra SKAT. I Varde Kommune har man haft succes med at omlægge sin indsats på området i jagten på de manglende skattekroner.

I 2013 indførte SKAT “Et fælles inddrivelsessystem” – bedre kendt som EFI. Det var hensigten, at det skulle sikre en mere effektiv og ensartet inddrivelse af gæld.

Forløbet med systemet har dog været præget af fejl og mangler, og den 8. september 2015 besluttede Skatteministeriet derfor at suspendere al gældsinddrivelse gennem EFI.

Det har betydet, at SKAT ikke længere automatisk foretager inddrivelse af de penge, som kommunerne har til gode hos borgere gennem eksempelvis ejendomsskatter.

Færre penge i kassen
For Varde Kommune har SKAT’s suspendering af EFI betydet, at man har oplevet en markant nedgang i det beløb, man ellers normalt modtager fra SKAT.

Dette fremgår af nedenstående oversigt over indbetalinger fra SKAT til Varde Kommune i forbindelse med inddrivelse af gæld:

• 1. kvartal 2015 = 1.290.292 kr.
• 2. kvartal 2015 = 2.761.642 kr.
• 3. kvartal 2015 = 1.182.199 kr.

• 4. kvartal 2015 = 69.807 kr.
• 1. kvartal 2016 = 278.157 kr.*
* Heraf én enkeltperson med en gæld på 149.860 kr.

Dårlige betalere går fri i årevis
SKAT forventer, at inddrivelsen af gæld tidligst kan normaliseres i 2019.

Indtil da foregår gældsinddrivelse manuelt, og derfor er der mange borgere, der ikke vil blive tvunget til at betale eksempelvis deres ejendomsskat.

Det betyder, at kommunernes restancer (tilgodehavende) hos borgere vil stige voldsomt, og at der dermed vil mangle mange af de penge, som ellers burde være der, rundt om i de danske kommunekasser, hvis ikke den enkelte kommune selv prøver at indgå betalingsaftaler med borgerne.

Et telefonopkald kan løse meget
At kommunerne ikke direkte kan inddrive gælden fra borgerne skyldes, at kommunerne ikke har samme beføjelser som SKAT til at trække penge direkte fra lønnen i tilfælde af manglende betaling.

I Varde Kommune står Opkrævningsafdelingen for opkrævning af alle kommunens gældskrav. I første omgang rykkes alle nye gældsposter automatisk. Herefter sker der i Varde Kommune en manuel sagsbehandling af kravet. For eksempel ved et telefonopkald til den pågældende borger, der ikke har betalt.

Opkaldet skal først og fremmest gøre borgeren opmærksom på problemet og fokuserer derefter på at indgå en betalingsaftale, hvis gælden rent faktisk skyldes, at borgeren ikke ligger inde med beløbet.

Oftest er det nemlig ikke nødvendigt at true med bål og brand, da langt de fleste er interesserede i at få afviklet deres gæld hurtigst muligt.

Resultaterne af den dialogbaserede opkrævning
Denne ekstraordinære sagsbehandling i Opkrævningsafdelingen i Varde Kommune har i det halvandet år, konceptet har kørt, haft følgende virkning på kommunens restancer (tilgodehavende beløb hos borgere i form af gæld) inden for ejendomsskatter:

1. rate ejendomsskat 2015 (1. halvår):
• Restancen ved start: 3.800.000 kr.
• Restancen ved slut: 2.861.000 kr.
• Indkasseret beløb = 939.000 kr.

2. rate ejendomsskat 2015 (2. halvår):
• Restancen ved start: 4.479.924 kr.
• Restancen ved slut: 3.357.221 kr.
• Indkasseret beløb = 1.122.703 kr.

1. rate ejendomsskat 2016** (1. halvår):
• Restancen ved start: 8.624.623 kr.
• Restancen ved slut: 4.651.320 kr.
• Indkasseret beløb = 3.973.303 kr.
**Den markant højere restance i 2016 skyldes primært, at mange borgere ikke havde opdaget, at ejendomsskatterne her blev opkrævet pr. 1. januar fremfor, som tidligere, 1. februar.

Det er således en indsats, der har haft held med at skaffe relativt store beløb til Varde Kommune, i en tid, hvor de danske kommuners budget er under stigende pres.