Til kamp for den gode tone på Roust Træ

Tonen var så hård blandt lederne på Roust Træ A/S, at chefen besluttede sig for at hente hjælp udefra. Fire dage på skolebænken har givet ledergruppen værktøjer til at kommunikere bedre.

De ledende medarbejdere hos Roust Træ A/S har i årevis haft tradition for at sige tingene lige ud indbyrdes. Især når der var travlhed og flaskehalse, kunne omgangsformen være så direkte med bandeord og andre ukvemsord, at det gav knaster i samarbejdet.
Administrerende direktør i den familieejede virksomhed Robert Pedersen har de senere år observeret den ændrede adfærd og følte behov for hjælp til at genoprette den gode tone. Han henvendte sig til VEU-center Vest, der er den fælles indgang til voksen- og efteruddannelse på 12 skoler i fem kommuner.

“Jeg vurderede, at tonen i ledergruppen var blevet dårligere over en periode, og at lederne var hårdere ved hinanden. Jeg vil gerne have, at man taler ordentligt sammen, for positiv kommunikation fører på længere sigt til bedre resultater,” siger Robert Pedersen.

Forskellighed beriger
Vejen Business College blev sat på sagen og underviser/konsulent Birgit Thye-Petersen fik til opgave at gennemføre to arbejdsmarkedsuddannelser over hver to dage, Kommunikation som ledelsesværktøj og Lederens konflikthåndtering og vanskelige samtaler. Ni af 11 i Roust Træs ledergruppe har været på skolebænken fra kl. 8.00 til 15.30 de fire kursusdage.
“Jeg er imponeret af, at man har været i stand til at tage så mange nøglemedarbejdere ud på fuld tid, og det har været rigtig fint med en samlet ledergruppe. Et af hovedbudskaberne er, at det er i orden at være forskellige, og at det kan berige samarbejdet. Man bliver først nysgerrig på hinanden, når man er opmærksom på forskelligheden,” siger Birgit Thye-Petersen.

Begejstrede deltagere
Deltagerne på kurset var begejstrede for de nye værktøjer.
“Mange af os har været her så længe og kender hinanden så godt, at det kan ryge op i det røde felt. Kurset har været en øjenåbner for mig. Birgit har været god til at relatere teorien til vores virksomhed. Nu kan jeg forstå reaktioner fra kolleger i dagligdagen og har fået værktøjer til at forebygge, at situationer går op i en spids. Jeg har også fået større forståelse for, hvilken type menneske jeg står overfor,” siger værkfører Ole Pedersen.
Produktionschef Søren Schmidt tilføjer:
“Det er en stor Pedersen-familie, der sidder på magten, og det kan være svært at håndtere. Jeg kom selv til Roust Træ for 10 år siden og skulle lave den om fra en håndværks- til en industrivirksomhed. Jeg fik helt frie hænder, hele virksomheden blev vendt rundt, og medarbejdere blev placeret på nye poster. Jeg tror, at også Pedersen-familien har lært rigtig meget af kursusforløbet.”
“Vi har virkelig fået værktøjer, vi kan bruge til noget. Når man kommer til virksomheden udefra, kan man se, at der er behov for at kommunikere på en mere sober måde,” tilføjer værkfører Preben Hansen, inden teknisk chef og kommende administrerende direktør, Claus Pedersen supplerer:
“Tonen ændres ikke fra den ene dag til den anden, men når situationen opstår, vil man overveje sin kommunikation og relatere til, hvad vi har gennemgået på kurset.”

Så kort kan det siges
De to kurser har udmøntet sig i en kommunikationsstrategi på to ord: Fælles forståelse.
Robert Pedersen er meget tilfreds med udbyttet af forløbet.
“Det har til fulde opfyldt mine forventninger. Jeg forventer, at der nu er knyttet tættere bånd mellem folk i ledelsen, og at de har en bedre forståelse for hinanden,” siger han.
Sekretariatsleder hos VEU-center Vest Marie Louise Pedersen:
“Roust Træ er et godt eksempel på en virksomhed, der er bevidst om, at de personlige kompetencer går hånd i hånd med de faglige. De har erkendt, at det går ud over forretningen og trivslen, hvis medarbejderne ikke kan kommunikere og samarbejde. Det er virkelig godt gået af både ledelse og medarbejdere, at de handler på problemet.”
Ole og Claus Pedersen er nevøer til Robert Pedersen og fjerde generation i Roust Træ A/S.