Syddanskerne ser sig selv som landets mindst bæredygtige

Bæredygtighed står højt på samfundsagendaen, og vi har efterhånden lært, at vi skal sortere vores affald og genanvende emballage. Men hvor bæredygtig betragter den enkelte dansker egentlig sig selv? Ifølge en ny undersøgelse varierer danskernes syn på egen bæredygtighed kraftigt fra region til region, og i Syddanmark er man mest kritisk over egen indsats – kun hver sjette borger mener, de handler bæredygtigt i hverdagen

Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet YouGov blandt mere end 1.000 danskere på vegne af kaffebrandet Nespresso, der har sat sig for at undersøge danskernes grønne vaner og forhold til bæredygtigt forbrug.

– Vi lavede denne undersøgelse for netop at blive klogere på danskernes opfattelse af bæredygtighed og ikke mindst, hvordan vi handler på bæredygtighed i hverdagen. Jeg glædes ved at tre ud af fire svarer, at de ser sig selv som forbrugere, der i en eller anden grad agerer bæredygtigt. Det er særligt relevant for os, da vi driver vores eget genanvendelsessystem og dermed er dybt afhængige af aktive og bevidste forbrugere, siger Gitte Sarlvit, nordisk chef for Nespressos PR og brand.

Undersøgelsen viser samtidig, at danskerne generelt giver sig selv et klap på den bæredygtige skulder, hvor 21% i høj eller meget høj grad ser sig selv som bæredygtige forbrugere. Men det ser anderledes ud, når der spørges til deres syn på andres grønne handlinger. Kun hver syvende dansker mener, at deres nærmeste venner, familie og naboer agerer bæredygtigt i hverdagen.

Syddanskerne føler sig mere bæredygtige end naboen
Kigger man på tallene fordelt på regioner, er der stor forskel på, hvor i landet danskerne opfatter sig selv som bæredygtige forbrugere. Syddanmark er den region i Danmark, der ser dig selv som mindst bæredygtige. Kun 16% svarer, at de i høj eller meget høj grad ser sig selv som værende forbrugere, der agerer og handler bæredygtigt. Og der er endnu mindre tiltro til venner og familie. Her svarer kun 11%, at de i høj eller meget høj grad ser deres nærmeste omgangskreds som bæredygtige forbrugere.

Hos Nespresso mærker de også forskellen i, hvor ”grønne” hver landsdel er.
– Vi ser også regionale udsving på genanvendelsesgraden af brugte kaffekapsler, hvor fx københavnerne ligger en smule over landsgennemsnittet. Heldigvis ser vi en kontinuerlig stigning i mængden af kaffekapsler, der afleveres til genanvendelse hos os, siger Gitte Sarlvit fra Nespresso.