Rejsebrev fra Mathilde: Julen var lidt hård…

Så er der nyt fra Mathilde Æbelø: 16-årige Mathilde fra Varde rejste i august sidste år til byen Freiburg i det sydlige Tyskland, som udvekslingsstudent. Hun har sendt følgende rejsebrev til os:

Nu er halvdelen af min tid her i Tyskland forbi. Jeg har haft nogle svære tider specielt i juletiden, men min værtsfamilie har hjulpet mig godt igennem dem.

Da vi kom tættere på julen, blev der pyntet mere op i vores hus og vi skulle jo selvfølgelig også ud og fælde juletræ. Min værtsfamilie har så åbenbart en lidt speciel måde at gøre det på. Vi tog ud weekenden før jul efter mørkets frembrud for at fælde juletræ.  Vi kørte hen til et gård af en slags, hvor der bagved var et kæmpe areal, hvor man selv kunne gå ud og fælde et træ eller købe et, der allerede var fældet og klar til at tage med hjem. Vi tog lommelygter og pandelamper med, så vi havde en mulighed for at se noget, men det gjorde det ikke meget nemmere. Vi vandrede lidt rundt på må og få mens vi prøvede på ikke at falde over de forskellige grene og sten, mens vi håbede på at finde et træ, der passede til familiens krav. Eller det vil så sige min værtsmors.  I sidste ende lykkedes det, men folk var stadig spændte på, hvordan træet ville se ud i ordentlig belysning.

Underlig julemenu

Dagen før jul kom de andre familiemedlemmer til vores hus. Vi fik drukket eftermiddagskaffe og kage og dernæst tog dem, der ikke var færdige med at købe julegave, ind i byen for at få ordnet det, og resten gjorde bare hvad de havde lyst til. Jeg var heller ikke helt færdig med julegavedelen, så jeg tog et smut ind i byen mens f.eks. mine værtsbedsteforældre tog hen på deres hotel for at få pakket ud. Før aftenen den 24. var det ikke fordi vi havde synderlig travlt. Der skulle selvfølgelig gøres en smule rent og laves mad, men desværre var den mad min værtsfamilie lavede var langtfra lige som i Danmark. Til forret fik vi nogle mærkelig kiks som jeg stadig ikke helt ved, hvad var, og til hovedret fik vi noget der minder om tarteletter med høns i asparges. Altså det smagte godt, men jeg forbandt det ikke med jul. Det samme gjaldt for citronbudding desserten.

Danser ikke om juletræ

Har godt nok aldrig heller nogensinde kommet så hurtig til den del, hvor man åbner gaver. Ikke kun fordi de ikke danser om juletræet, men også fordi, som min værtsmor fortalte mig, at de plejede at åbne gaverne efter de havde spist, men eftersom min ældste værtsstorebror er meget utålmodigt anlagt, er det blevet rykket til at man må åbner gaver ind imellem måltiderne og endda før. Da vi første gang skulle åbne vores gaver kørte det fint på rundtur, men derefter gik folk bare rundt og gav deres gaver til hinanden.  Det resulterede jo så selvfølgelig i, at vi var færdige allerede ved 21 tiden, og gæsterne tog hjem. Jeg er aldrig nogensinde gået så tidligt i seng en juleaften. Vi plejer først at være færdige med udpakningen af gaver ved midnatstid i min rigtige familie i Danmark. Den 25. December regnede jeg med, at vi nok ville spise julefrokost eller noget i den retning, men jeg har ikke været til julefrokost en eneste gang her i Tyskland. Har kun hørt min værtsfar snakke om en på arbejdet.

Skuffet over nytåret

Nytårs aften var jeg også hjemme og fejrede med værtsfamilien. De fik gæster på besøg så vi var omkring tyve stykker. Det var ikke fordi noget specielt skete, men jeg var lidt skuffet over at det ikke var så fint pyntet op, som jeg er vant til derhjemme. Min far havde fortalt mig, at de kan købe større fyrværkeri i Tyskland, så jeg var relativ skuffet, da min værtsfar kom gående med nogle små raketter, som jeg overhovedet tvivlede på kunne sige bang. Ellers så jeg heller ikke meget fyrværkeri fra vores naboer. Heldigvis havde min værtsbror fået fat i nogle kanonslag, det der var da i det mindste noget, man kunne bruge til noget.

Skiferie

Allerede dagen efter nytårsaften, altså d. 1. Januar tog jeg med familien på skiferie i Allgäu. Mine værtsfamilie lejer åbenbart altid den samme lejlighed i en lille landsby, og det havde de gjort igen i år. Det var første gang, jeg var ude at stå på ski, så jeg valgte at tage på skikursus, selvom jeg ville være alene det meste af dagen, siden min værtsfamilie ville være på den sorte piste. Jeg fandt ud af, at det faktisk er rigtig sjovt at stå på ski, så nu prøver jeg så at tvinge resten af familien hjemme i Danmark med på skiferie engang. Mit skikursus sluttede hver dag klokken tre, hvor jeg bagefter ville tage bussen tilbage for at mødes med resten af min værtsfamilie igen. Siden min værtsfars mor er opvokset i Allgäu har både hans forældre og søskende lejligheder der. Min værtsfamilie havde også før, men efter min værtssøster var kommet til verden, blev de nød til at sælge.

Det er allerede nu planlagt, at jeg skal med min værtsfamilie til Italien i pinseferien, så det bliver spændende at se, hvordan det bliver….