Læserbrev: Synes du det er på tide at slanke og effektivisere administrationen?

KV17 / Læserbrev, indsendt af Tom Arnt Thorup:

Vi er klar på at effektiviserer / frigøre op mod 125 millioner kroner om året på administration som kan bruges andetsteds.

– Der er simpelthen nogle arbejdsgange, som man har opfundet, der er unødvendige, og hvor man er lullet i søvn. Vi må have ryddet op.

En besparelse på 125 millioner kroner vil betyde, at Varde Kommune bruger det samme per borger som Middelfart. Listens udregning bygger på tal, der oprindeligt kommer fra KORA, som er et forskningsinstitut med fokus på kommuner og regioner.

I KORA’s analyse tæller blandt andre kontorpersonale, ledere, socialrådgivere og alle akademikere med som “administrativt personale”.

KORA vurderer, at Varde Kommune bruger mange penge på administration set i forhold til geografi og beboersammensætning.

Hvis man hiver en rapport ind fra Cepos er der et effektiviseringspotentiale på op mod 284 millioner.

Vi har en forpligtigelse til at se på hvordan vi bruger borgernes penge – og de ønsker velfærd – varme hænder mere end kolde mursten.

Et eksempel på brug af penge på ældreområdet

Det er ikke lykkedes for konsulentfirmaet at finde på andre muligheder end at spare på gulvet. De har kostet 4 millioner at lade firmaet komme med denne løsning.

Det er helt til grin, at man har en ledelse og en direktør på området, som ikke kan finde 2-3 millioner andre steder end på gulvet.

Det er endnu mere pinligt, at man politisk blot køber endnu et konsulentfirma – frem for at lade ledelsen og medarbejderne finde ud af, hvor pengene kan hentes.

I hovedoversigten med besparelserne står (direkte), at det drejer sig om ting som optimering af arbejdsgange, færre ledere og mindre administration.

Derfor er det ikke godt nok bare at skære de varme hænder på gulvet. Samlet er budgettet vel tæt på 800 millioner. Pengene må kunne findes i administrationen.

”Husk stemmer du som du altid har gjort – så får du det du altid har fået”.  

En ny vej? Stem personligt på mig den 21. nov.

Se mere på www.lokallisten2017.dk eller www.tom-arnt-thorup.dk