Konservative: Byrådet bør udvise rettidig omhu og være ansvarlig for hele kommunens økonomi

Den Konservative byrådsgruppe har i sin tilgang til strukturarbejdet lagt vægt på:

– At byrådet vedkender sig sin pligt til at handle på vegne af helheden og derfor også at skulle træffe vanskelige beslutninger, som kan ramme særligt hårdt på enkelte institutioner eller i enkelte bysamfund.
– At den nye strukturmodel skal kunne sikre stabilitet i strukturen i de kommende år og et økonomisk råderum til kvalitetsudvikling af både de undervisningsmæssige som de bygningsmæssige rammer. Den Konservative byrådsgruppes høringsforslag rummer særligt følgende forslag:
– At nedlægge Billum børnehave,
– At det undersøges nærmere om Lysningens børnehave og vuggestue samt Isbjergparkens vuggestue bør nedlægges
– At nedlægge ”Tumlehuset” i Varde By
– At nedlægge 3 grundskoler, (Billum, Horne og Starup)
– At nedlægge 2 overbygningsskoler (Tistrup og Ansager)
– At flytte eleverne på Sct. Jacobi Skole til Lykkegårdsskole og Brorson Skole
– At samle alle specialtilbud inkl. ”Taleklassen” og ”Taleboblen” på Sct. Jacobi Skole C-forslaget vil for Varde Kommune indebære følgende:
– At der kan sikres stabilitet på dagtilbuds- og skoleområdet i de kommende år
– At der kan opnås et driftsrationale på forventeligt 22 mio. kr. om året.
– At Varde Kommune fremover vil kunne holde hånden økonomisk og fagligt under også små børnehavers beståen (helt ned til 25 børn).
– At Varde kommune fremover vil kunne tildele ekstra 10 mio. kr. om året til bygningsrenoveringer.
– At Varde Kommune fremover vil kunne tildele ekstra 10 mio. kr. til egentlig kvalitetsforbedring af undervisningen på skoleområdet. Det kunne for eksempel være følgende: o

– En reel økonomisk mulighed for øget brug af 2-lærerordning i forbindelse med 3.-6. klasserne – Mulighed for udvikling af attraktive fagtilbud og speciallinjer på overbygningsskolerne – En øget tildeling af midler til ledelsestid på dagtilbudsområdet samt i de tre første år til mere ledelsestid til de skoler, som med strukturforslaget skal overgå til filialskolestatus. Og Generel tildeling af mere ledelseskraft til alle skoler i de første år til gennemførelse af den nye struktur og til en fortsat implementering af den nye skolereform.

– At skolerne i Varde Kommune opnår en passende minimumsstørrelse, således at skolens medarbejdere og elever fremover vil opleve fagligt bedre og mere udviklende lærings- og undervisningsmiljøer. Den Konservative byrådsgruppe finder:
– At forslaget, som det øvrige byråd fremsætter til ny struktur på dagtilbuds- og skoleområdet, rammer udenfor skiven og dermed kommissoriet for strukturarbejdet. Forslaget fra det øvrige byråd opnår ikke det omfang af strukturændringer, der samlet kunne frigive 20 mio. kr. til de tiltrængte bygningsrenoveringer og en forøget kvalitet på skole- og dagtilbudsområdet.

– At byrådsflertallet derfor bør revidere og forbedre deres høringsforslag og få fastlagt en mere holdbar løsning på strukturen på dagtilbuds- og skoleområdet i Varde Kommune. Altså et strukturforslag, som i mange år frem vil kunne sikre stabilitet og råderum og dermed gavne den samlede vækst og bosætning i kommunen. Vækst skabes efter vor mening gennem stabilitet og overskud. Principperne bag C-forslaget:
– Elevtallet for grundskoler bør fra skoleåret 2018/19 omfatte minimum 100 elever.
– Overbygningsskolerne skal have en størrelse, som muliggør, at der fra skoleåret 2018/19 er minimum to spor på hver overbygningsskole.
– Vi tror ikke på, at organisering i en klyngestruktur, som det er foreslået af flertalsgruppen, i praksis vil rumme flere fordele end ulemper. Vi tror på levedygtige og selvstændige institutioner.

– Børnehaver (dagtilbud) skal ikke indgå i børnebyer, men skal fortsætte som selvstændige institutioner, der er underlagt de nuværende områdeledelser.
– Børnehaver skal fra skoleåret 2018/19 have et minimum på 25 børn men dog med en minimumsnormering, der indebærer, at indtil der er under 25 børn i en børnehave, så skal børnehaver med mindre end 35 børn have en normering som svarende til 35 børn.
– Hvis en børnehaves børnetal efter starten af skoleåret 2019/20 kommer under 25 børn i to sammenhængende år, skal der administrativt igangsættes en nedlukning af børnehaven pr. efterfølgende skoleårs start.
– Hvis grundskoler efter starten af skoleåret 2019/20 i 2 sammenhængende år opnår færre end 100 elever ved et skoleårs start, skal der administrativt igangsættes en nedlukning af grundskolen pr. udgangen af skoleåret.
– Hvis en overbygningsskole i to sammenhængende år efter starten af skoleåret 2020/21 ved begyndelsen af et skoleår oplever ikke at have 29 elever eller flere i hver af overbygningens 7. – 8. klasser, skal der igangsættes en overførsel af hele overbygningsdelen (7-9. klasse) til en eller flere andre overbygningsskoler ved udgangen af skoleåret.

– Fra skoleåret 2018/19 skal der være 25 eller flere elever i overbygningens 9. klasse årgang. Såfremt prognoser i foråret forud for kommende skoleår forudser, at der ikke kan opnås 25 eller flere elever i skolens 9. klasseårgang i 2 år i træk, da flyttes 9. klasseeleverne til anden overbygningsskole.
– At 9. klasseelever i Varde Kommune har, såfremt der er plads, mulighed for at vælge, at begynde i hvilken som helst 9. klasse i Varde Kommune med samtidig støtte til transporten. Ønsket må dog ikke udløse en ekstra klasse eller tilbygning. C-forslagets konsekvenser:
– Grundskoleområdet: Billum, Horne og Starup skoler lukkes. (Flertalsforslaget lukker kun Billum). C-gruppen foreslår i lighed med flertalsforslagets indstilling:
– At både grundskoler og filialskoler har eget skoledistrikt.
– At grundskoler (0-6 klasse) med over 170 elever er grundskoler med selvstændig ledelse.
– At grundskoler (0-6 klasse) med under 170 elever er filialskole til en overbygningsskole. Således vil Alslev Skole være grundskole med selvstændig ledelse og således vil følgende skoler være filialskoler: Janderup Skole (Filial til Blåvandshuk Skole), Outrup Skole (Filial til Blåbjergskolen) Årre Skole (Filial til Agerbæk Skole) og Nordenskov Skole (filial til Næsbjerg Skole). I modsætning til flertalsgruppens indstilling så ønsker C-gruppen ikke en indførsel af børnebymodellen og C-gruppen ønsker endvidere at holde skole – og dagtilbudsområdet adskilt på institutionsniveau både ledelses- og bestyrelsesmæssigt.

Overbygningsområdet: Tistrup og Ansager skoler står til at miste deres overbygningsdele. Det sker for hurtigt at kunne tilgodese behovet for en klar fremtidig struktur på overbygningsskoleområdet, således at der allerede nu kan lægges hensigtsmæssige og realistiske investerings- og udviklingsplaner for de resterende overbygningsskoler. Ved lukningen af de to overbygningsdele sikres et større elevantal til de øvrige overbygningsskoler, hvilket vil gavne lærings- og undervisningstilbuddene disse steder. Endvidere er der med dette forslag søgt at opnå en så ligelig geografisk fordeling af overbygningsskolerne i kommunen som muligt.
– Dagtilbudsområdet: Gæstedagplejehuset ”Tumlehuset” i Varde by nedlægges i følge C-forslaget. Flertalsforslaget bevarer ”Tumlehuset”. Svarende til flertalsgruppens øvrige indstilling på 4 dagtilbudsområdet, så ønskes Billum børnehave lukket på grund af børnetallet. Ligeledes svarende til flertalsgruppens indstilling skal der vurderes på, om Lysningens Børnehave og vuggestue samt Isbjergparkens Vuggestue kan nedlægges, da institutionerne er i lejede lokaler. • Specialområdet: Det foreslås, at der etableres en samlet specialskole på Sct. Jacobi Skole med specialklasserne fra Tistrup Skole, Lykkegårdsskolen og Næsbjerg Skole (Taleklassen og Taleboblen) samt Solsikken. Flertalsforslaget ønsker ikke at inddrage eleverne fra Næsbjerg Skole -Taleklassen og Taleboblen.

– I Varde by: i Varde by skal der fra skoleåret 2020/21 være 2 overbygningsskoler (0-9 klasse) hhv. Lykkegårdsskolen i Varde Syd og Brorsonskolen i Varde Nord. En ny Brorsonskole skal opbygges i to etaper, således at den nye overbygningsskole ved Campus står klar i august 2020. Det skal undersøges nærmere om Brorsonskoles grundskoledel derefter skal foregå i nybyggeri ved Campus eller ved nybyggeri/renovering på skolens nuværende beliggenhed. Flertalsforslaget har lagt sig fast på, at hele Brorsonskolen på sigt skal ligge ved Campus. I lighed med flertalsgruppens indstilling så ønsker C-forslaget også, at det økonomisk sikres, at den nye Brorson overbygningsskole og en eventuel ledig kapacitet på Campus kan rumme et antal eventuelle 9. klasse elever fra overbygningsskoler udenfor Varde By, hvis disse elever ønsker at begynde i den nye Brorson overbygningsskole og dermed få en lettere overgang til Campus.
– Klubområdet: Klubber nedlægges, hvis de har under 20 % fremmøde blandt eleverne i 4. – 6. klasse, hvilket svarer til flertalsforslagets indstilling. I beregningerne er taget udgangspunkt i, at klubber på følgeende skoler nedlægges: Brorsonskolen, Lykkegårdsskolen, Nordenskov Skole og Tistrup Skole. Hvis beregningernes udgangspunkt fraviges findes det manglende provenu indenfor klubområdet i øvrigt.

– Tildelingsmodellen fremover: Forslaget fra de øvrige partier medfører et umiddelbart og konkret behov for at finde kompenserende besparelser, da der med flertallets forslag langt fra opnås det fulde rationale på i alt 20 mio. kr. Disse nødvendige besparelser vil ifølge flertallets forslag ske via ændringer i tildelingsmodellen på dagtilbuds- og skoleområdet. Denne fremgangsmåde er dog reelt, at man først tager med den ene hånd og beskærer dagtilbuds – og skoleområdet med 8-10 mio. kr. om året for derefter med den anden hånd at give dem tilbage til øremærkede tilskud til blandt andet 2-lærerordninger. C-forslagets økonomiske konditioner og muligheder: C-forslaget vil resultere i opnåelse af rene strukturrationaliseringer på ca. 22 mio. kr. om året. Disse midler ønsker C-gruppen ligeligt fordelt mellem investeringer i bygninger og kvalitetsøgning på dagtilbuds- og skoleområdet. Ved at fastholde en minimumstildeling svarende til 35 børn sikres dagtilbudsområdet et kvalitetsløft på mellem 0,5 mio. kr. og 50.000 kr. pr. børnehaveinstitution (Beregnet ud fra 50.000. – pr. barn under normeringen). Ved at sikre en adskilt ledelsesfunktionen og dermed undgå børnebymodellen 5 prioriteres ledelsesindsatsen yderligere på dagtilbudsområdet. Hertil kommer et ønske om generel tildeling af yderligere ledelsestid til dagtilbuddene samt tildeling af forhøjet ledelsestid til de nye filialskoler i en 3-årig overgangsperiode. Med disse specifikke prioriteringer og ønsket om at bevare levedygtige og kvalitetsbaserede børnehaver i de mindre bysamfund vil et beløb i størrelsesordenen af 10 mio. kr. frigøres til direkte kvalitetsforbedring på skoleområdet. C-gruppens forslag muliggør dermed kvalitetsforbedringer (set i forhold til i dag) for omkring 10 mio. kr. på skoleområdet gennem følgende tiltag: • Bedre økonomi til udvikling af specialfag/-linjer på overbygningsskolerne
– Bedre økonomi til øget brug af 2-lærerordning i de 15-20 klasser (3.-6. klasser), som kommer over 26 elever.

– Bedre økonomi til at tage hensyn til eventuelle særlige socioøkonomiske og ledelsesmæssige udfordringer gennem tildelingsmodeller på både dagtilbuds- og skoleområdet. Hverken flertalsgruppens eller C-gruppens indstilling levner økonomisk plads til at nedsætte klassekvotienten fra de nuværende maks. 28, men prioriteringen af 2-lærerordningen imødegår et meget langt stykke hen ad vejen de negative sider af eventuelle store klassekvotienter.

FIK DU LÆST:

Stort flertal i Varde Byråd vil styrke den lokale udvikling med ny struktur for skoler og dagtilbud