Kan en manglende kassesucces stadig være en succes

Formanden for Varde Sommerspil - Hans Kaarde Gundesen

Formand for Varde Sommerspil, Hans Kaarde Gundesen, har sendt følgende pressemeddelelse:

Sommerspillet er ovre for i år. Jeg synes, vi leverede et fantastisk sommerspil. Det er det vi har fået at vide af dem, der kom. Og faktisk er der nu lidt over 20.000 mennesker, der går rundt med oplevelsen. Det skal vi sammenholde med, at Vilhelmsborg eller Nyborg Vold aldrig kommer over en 14-16.000 tilskuere.

Chaplin the Musical har været en fantastisk rejse. Lige fra jeg fandt den helt tilfældigt. Den udviklede sig og blev en helstøbt og vidunderlig forestilling. Den er blevet kritiseret for at være kedelig i anden akt. Det synes jeg jo er helt forkert. Det var netop i anden akt, at historien foldede sig ud. At den blev farlig. Nu har jeg læst en hel del om Chaplin for at forberede mig til opsætningen. Flowet i fortællingen er faktisk meget præcist bygget på hans liv. Det synes jeg netop er en styrke, at der er ikke gjort smarte tricks og krummelyre på hans liv, for at få dramatikken til at gå op. Forfatteren, som jo er en af USA allerstørste, Thomas Meehan, har virkelig gjort et enestående og dristigt arbejde – og har ladet Chaplin selv styre handlingen.

I min optik er det helt centralt, at vi med vores repertoireplan netop hele tiden holder os for øje, at vi på en gang skal fornøje, men vi skal også bringe nyt. I år har vi bragt nyt, det gjorde vi i 2016 med Zorro og det kommer vi til i 2020 med Fyrtøjet. Sidst nævnte er så ny, så den i skrivende stund kun er nogle løse tanker på et stykke papir. Vi kunne godt spille Landmandsliv og lignenede, for så var vi helt sikre på, at vi ramte plet. Min bekymring er bare, at så rammer vi et bestemt segment og taber resten. Ved hele tiden at være helt fremme i skoene, så rammer vi bredere.

Det kan godt være, at vi ikke trækker det store publikum så, og det er fordi segmentet er forskelligt, og skal opdyrkes for hver gang. Vi har en stor gruppe af mennesker, som ser sommerspil hvert år. De overvejer ikke engang titlen, men køber blot billetter den dag de kommer til salg. Den gruppe bliver langsomt mindre, beklageligvis. Men jeg møder rigtig mange, som fortæller mig, at det nu er 30. eller 40. gang de er der.

Foto/Line Tausen: Dansepiger i Chaplin the Musical iklædt glitrende 1920’er badedragter,

Vi tog jo afsked med Lisbeth Aagaard Rahn, som af helbredsmæssige årsager har valgt at trække sig fra musikken. Hun har dog lovet at fortsætte som issælger. Vi har sagt til hende, at så skal hun til optagelsesprøve. Hun gennemgik, i en afskeds tale, de 25 sommerspil hun har været med til at opføre. Der var et par stykker hun måtte indrømme hun havde glemt. Det var netop to af dem, hvor man siger, at det er en 100% sikker publikumsbasker. Den giver penge i kassen.

Vi vil gerne have penge i kassen. Vi gør det her, for at fylde pengetanken i 7-kanten. Hvis ikke vi leverer et bestemt beløb, så er den umiddelbare konsekvens, at 7-kanten må indskrænke. Det måtte vi i 2016 efter Zorro, og det gjorde ondt. Vi har derfor budgetteret Chaplin efter tallene for Zorro, hvorfor budgettet hænger sammen, idet vi landede på et tilsvarende tilskuertal.

Foto/Line Tausen: Musicalperformer, Mikkel Moltke Hvilsom, er i gang med sin forvandling i rollen som vagabonden i musicalen Chaplin the Musical

Jeg blev spurgt af en anden journalist, om publikumstallet får konsekvenser. Mit svar lige her og nu er et rungende NEJ. Vi mener, og det har vi massere af opbakning på, at vi har gjort det helt rigtige. Thomas Hauger fra Ribe så forestillingen i forrige uge. Tog hjem til Ribe og samlede en hel flok i Ribe til at tage til Varde. Han så den selvfølgelig selv igen. Vi er blevet anmeldt i CPHculture – af Michael Søby. CPHculture er et af Danmarks stærkeste brands indenfor kulturkritik. De kom uopfordret og skrev en helt igennem positiv anmeldelse. Vi fik 5 stjerner af 6 – som Michael sagde, så var det for at levne en stjerne til Det kongelige Teater når de kørte alle deres kræfter i stilling. I anmeldelsen blev vi udråbt til årets dristigste musical opsætning, netop fordi vi havde modet til at gøre noget ingen andre har gjort før. At anmeldelsen så også konkluderer, at opgaven er løst, det gør det jo bare bedre.

Vi vil selvfølgelig gerne være Varde Bys stolthed. Vi skaber jo heller ikke kultur, som Københavns kommune, der hænger 12 hvide ark med korte nekrologer på væggen på et ældrecenter. Vi prøver at vælge sommerspil ud fra nogle kriterier, der kan sammenfattes som: Muligheden for flotte kulisser, dans, sang og musik. Det mener vi bestemt vi har gjort i år også. Vi ville jo gerne vise vestjyderne, at de kan stole på os. At vi selv når vi vælger noget nyt, så vælger vi ikke i blinde. Der er et præg i Varde Sommerspil. Alle skal kunne være med. Men samtidigt er vores præg også, at vi tør gå nye veje for at udvikle vores eget talent og for at give publikum en ny oplevelse. Det er lidt lige som en ny bil. Vi køber jo sjældent den samme model og årgang hver gang. Vi vil jo helst have det nye og måske en større og mere fremtrædende bil næste år. Hvis vi kunne lære Vestjyderne at gå i teatret på samme måde, så bliver 7-kanten glad – og ved I hvad? Det gør publikum også. Aldrig har jeg fået så mange mails fra publikum som i år. Vi snakker op mod 100 tilkendegivelser på telefon og mail. Det er helt unikt. Det har jeg i mine 4 år som formand aldrig oplevet. Og der skal meget til, før folk skriver.

Til næste år får jeg en ny titel. For fremtiden hedder jeg “forestillingsleder”. Funktionen er helt den samme, men det har forvirret mange, at der er to formænd. Begrebet formand hænger fast, fra da Thomas Knudsen var formand for det hele. Jeg har feks. altid brugt termen “Productionmanager” når jeg kommunikerer med udlandet. Det er det jeg er. Ham der går foran og samtidig samler trådene. Jeg har stadig fuld og helt indflydelse på repertoire og måden vi griber tingene an på. Umiddelbart kan jeg virkelig godt lide ordet “forestillingsleder” – for deri ligger implicit, at der er en masse administrativt arbejde. En formand formodes at flyve over vandene – forestillingsledern har hænderne dybt nede i møget. Jeg har altid bestræbt mig på, at have hænderne i møget – også.

I den kommende måneds tid står den mest på ferie, men jeg skal også lige have fundet en ny musikalsk leder. Vi skal igang med audition til Annie Get Your Gun. Den kommer til at løbe af stablen den 10. og 11. november. Derfor skal vi snart have auditionmaterialet lavet. Jeg glæder mig til AGYG – som vi kalder den i kortform.

Hans Kaarde Gundesen

 

Vi spiller Annie Get Your Gun – 27. juni – 13. juli 2019

DEL