Forårsmarked i Indskolingen på Lykkesgårdskolen

Forårsmarked i Indskolingen. Foto: Lykkesgårdskolen

Af Lisbeth Binger og Praktikant Line Voxnæs Grandt

Hvert år har Indskolingen på Lykkesgårdskolen emnedage, men sidste år blev de aflyst på grund af tidsmangel.
I år havde de valgt at prøve noget helt nyt. De havde nemlig valgt at lave et forårsmarked.

Eleverne fra 1. til 3. klasse brugte mandag til onsdag på at klargøre forskellige boder og præmier til forårsmarkedet, der fandt sted onsdag den 15. maj om eftermiddag. Eleverne fra 0. klasserne brugte tre uger på deres projekt og bidrag til markedet.

– Efter sommerferien skulle vi tage stilling til, hvad vi skulle lave. Vi plejer at have sådan nogle emnedage, og de havde været aflyst året forinden, fordi vi ikke rigtig havde tid, og det var vi egentligt lidt træt af. Derfor tænkte vi, at vi ville lave nogle emnedage, og så foreslog jeg det her marked, og det var der heldigvis en hel masse andre der tog godt imod, fortæller Mona Toft, der er lærer i Indskolingen.

– Jeg har været med til det engang, da jeg arbejdede på Bakkevejens Skole i Bramming, og det synes jeg var alletiders, så vi ser, hvad det bliver til.

De måtte prøve sig frem
– Vi ved ikke, hvad det er, vi har kastet os ud i, og vi har prøvet os rigtig meget frem. Der er ikke nogen, der har haft nogen færdig idé til, hvordan det skulle laves, så alt er sådan set blevet til ved input fra forskellige. Vi har ladet det være meget frit med, hvordan man vil fortolke det, og så er der nogle rammer, siger Mona Toft.
– Inde på hver årgang er der fire børn om én bod med et eller andet. Nogen sidder og maler på sten, nogen laver smykker, og nogen har en bod, hvor man skal kaste nogle bolde i en spand.
– 3. klasserne står for PR og laver foldere, billetter, brochurer og kort over området, og de har også nogle boder.
– 0. klasserne er mere lærerstyrede, og man har valgt nogle bestemte ting, som de har arbejdet på i flere uger. Det har vi andre også haft styr på. Hele produktionsarbejdet foregår nu, men meget af planlægningsarbejdet har foregået inden, fortæller Mona Toft.

Eleverne synes godt om at få et afbræk fra den almindelige undervisning

– De synes, at det har været fint. Jeg tror, de synes, at det er alletiders. Ind i mellem kan det selvfølgelig godt være en udfordring med, at der er nogle børn, der har brug for noget mere struktur. Der kan det være lidt svært for dem, men de fleste trives fint med det, slutter Mona Toft.

Mona Toft, lærer i Indskolingen.
Foto: Lykkesgårdskolen

Eleverne fra 2. klasse: Det her er sjovere end almindelige timer

Emma fra 2. A. havde glædet sig meget til emneugen, og hun har ikke prøvet at være med til noget lignende før.
Hun havde sammen med sin gruppe lavet en bod med boldkast og præmier. Præmierne var i form af ”Nipnappere” og billeder, som eleverne selv havde lavet.

– Vi har sådan en bod, hvor vi har tre spande. En er stor og meget nem at ramme, en er mellem og lidt svære at ramme, en er lille og meget svær at ramme, fortæller Emma.

Emma, 9 år fra 2. A.
Foto: Lisbeth Binger

En gruppe fra 2.B. havde oprettet en skønhedssalon. Eleverne i gruppen havde lavet en bod med ansigtsmaling og håropsætning. I gruppen var de enige om, at emnedagene var meget sjovere end almindelig undervisning.

– Vi har valgt ansigtsmaling og hår, fordi det er sjovt.
– Det her er sjovere end almindelige timer.

I en tomandsgruppe havde de lavet en bod med dåsekast. De farverige dåser var placeret, så de dannede flere tårn.

– Det har været rigtig sjovt at lave noget andet end almindelig undervisning.

Malte 9 år & Kristian 9 år fra 2. B.
Foto: Lisbeth Binger
Fokus på affald og genbrug

Eleverne fra 0. klasserne har haft et helt andet forløb end eleverne på de andre årgange. Eleverne brugte tre uger på deres projekt, og deres dage har været mere struktureret.

Gennem de tre arbejdsuger var der stort fokus på affald og genbrug. Eleverne brugte rigtig meget energi på at lave billeder og plancher, hvor affald har været i centrum.

Gennem projektet lærte eleverne meget om affaldssortering og genbrug. Derudover lærte eleverne, hvilken skade affald kan gøre i naturen. Eleverne havde lavet forskellige plancher, der viser, hvordan dyr kan blive skadet i naturen på grund af affald.  

Eleverne har arbejdet i mange forskellige værksteder

– Eleverne her er i gang med at forberede gaver til en fiskedam. I gaverne er der genbrugsting. Det kan f.eks. være legetøj, bamser og bøger, som børnene ikke længere bruger, og det er så gevinsterne, fortæller Henriette Stegelmann, lærer i 0. A og B.

– De har selv været med til at pakke dem ind, og de er selvfølgelig også blevet pakket ind i genbrugsmaterialer, som f.eks. aviser og reklamer.

– På plancherne har de selv skulle skrive en tekst der fortæller, hvorfor det er vigtigt, at vi rydder op efter os selv. Og så har vi i ugernes løb også været ude og samle affald.

Elever fra 0. klasse.
Foto: Lisbeth Binger
0. klasseseleverne har haft faste rammer gennem forløbet

– Vi har struktureret det meget og hjulpet dem på vej, så de kan være i det, for det er stort. De har syntes, at det har været spændende at være med til, og de har været engageret i at skrive skilte og være en del af det. Nu kulminerer det her i eftermiddag, og så ser vi, hvor godt vi har fået det til at hænge sammen i sidste ende.

– De er spændte, optaget og glæder sig til at skulle stå i boder, og de glæder sig til at vise det, som de har lavet frem, slutter Henriette Stegelmann.

Hos eleverne i 1. B. var der fokus på fagligheden

– De har selv skrevet en historie, som vi så har lavet til en billedbog. Derudover har vi lavet et galleri med flotte pustebilleder, fortæller Mette Klitgaard, lærer i 1. B.

– Vi har lavet en fiskedam med matematikstykker på, så det er meget fagligt herinde. Der er billedkunst, dansk og matematik inde over, slutter Mette Klitgaard.

Galleri fra forårsmarkedet:

 

DEL