Danskernes rejselyst sætter onlinerekord

Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser, at omkring 28 pct. af danskerne har lagt en flybillet eller et hotelophold i den digitale indkøbskurv og fremgangen går igen på tværs af rejsebranchen. Foto: DIBS
Forbrugernes hang til flybilletter og hotelophold var, trods en varm dansk sommer, uformindsket i første del af 2019. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser, at omkring 28 pct. af danskerne har lagt en flybillet eller et hotelophold i den digitale indkøbskurv og fremgangen går igen på tværs af rejsebranchen.

Rejselysten lever i bedste velgående blandt danskerne, som i stigende grad handler alt fra pakke- og charterrejser til lejebiler og hotelværelser online. En ny opgørelse fra DIBS, en del af Nets, viser, at de danske forbrugere i første halvdel af 2019 har brugt 3 mia. kr. mere på rejserelaterede onlinekøb end samme tid sidste år.

DIBS leverer onlinebetalingsløsninger til mere end 30.000 webshops, og opgørelsen over danskernes rejseforbrug er en del af den årlige rapport Dansk e-handel, som sætter fokus på danskernes onlineforbrug.

Den fulde rapport offentliggøres senere i september og er, udover DIBS egne markedstal, baseret på en rundspørge blandt 7.000 nordiske respondenter – heraf 2.000 danskere – hvor man kortlægger, hvad vi forbrugere køber online. En ting står dog meget klart, danskernes onlineforbrug tegnes i høj grad af ferie- og rejsekøb.

– Ser vi på rejsekategorien generelt, stiger forbruget med 3 mia. kr. sammenlignet med samme tid sidste år. Det betyder, at vi danskere indtil nu har brugt lige over 70 mia. kr. på rejserelaterede onlinekøb, fortæller Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS, og understreger, at rejser og relaterede produkter hører til blandt de varekategorier, vi danskere bruger flest penge på, når vi handler på nettet.

Charterferien dominerer forbrugsbilledet

Selvom rejsekategorien dækker over alt fra taxa og lejebiler til krydstogtrejser, så er det en gammel ferieklassiker, der tegner sig for langt størsteparten af danskernes rejseindkøb i kroner og øre. I alt svarer 13 pct. af de adspurgte danskere nemlig, at de køber pakke- og charterrejser online – et indkøb, som i 2019 løber op i næsten 22,5 mia. kr.

Ser man på, hvad flest danskere køber, så tager enkeltstående fly- og hotel-bookinger dog teten, da hele 28 pct. af de adspurgte danskere har købt enten et hotelophold eller en flybillet på nettet i 2019. I 2018 lå det tal på henholdsvis på 24 pct. for hoteller og 25 pct. for flybilletter.

Flere flyver, men forbruget falder

Men selvom flere danskere har købt flybilletter, er det dog ikke nødvendigvis lig med højere forbrug – faktisk er forbruget faldet med små 400 mio. kr. fra 21,3 mia. kr. i 2018 til 20,9 mia. kr. i år. For hotellerne er det derimod lige omvendt, da stigningen fra 24 til 28 pct. også har betydet, at omsætningen er steget med omkring 800 mio. kr. til 18,6 mia. kr. i 2019.

– Det virker jo mærkeligt, at vi danskere på den ene side køber flere flybilletter, men at forbruget falder – vi skal dog huske på, at der er tale om en meget hård branche, hvor man hele tiden konkurrerer på pris. Vi kan heller ikke udelukke, at den seneste tids fokus på klimaet har fået flere til at tage eksempelvis toget frem for flyet, forklarer Henriette Høyer og henviser til, at DIBS siden sidste år har registreret en stigning i antallet af danskere, som rejser med bus eller tog på 34 pct.

– Tog og bus har især fat i de yngre forbrugere, hvor hver tredje mellem 15-24 år har købt billetter til enten bus eller tog online, siger hun.

Fremgang i krydstogter

Mens det især er fly, hotel og rejser, som tegner sig for de største poster i danskernes onlineforbrug, så er der også positive takter at spore til søs. Faktisk har 1 pct. flere danskere end sidste år (3 pct. i 2018) købt billetter til et krydstogt på nettet til en samlet værdi af 3,3 mia. kr. Og især en kundegruppe har fået DIBS til at kigge en ekstra gang.

– Vi kan se, at 7 pct. af de adspurgte 15-24-årige har købt et krydstogt online i 2019 – og det er typisk ikke den aldersgruppe, man har i tankerne til sådan et produkt, lyder det muntert fra Henriette Høyer, som dog påpeger, at aldersgruppens forbrug på sådanne ture ligger i den lavere ende af skalaen.

– Vi kan roligt konstatere, at det ikke er jordomrejser de unge bruger deres sparepenge på, slår hun fast.

DEL