Danske virksomheder glemmer kunderne på de sociale medier

I virkeligheden knytter man sine kunder tættere til sig, hvis ikke man kun signalerer køb, køb, køb, men også går i dialog med dem om, hvad de ser af mangler ved ens produkter, lyder det fra SoMe-ekspert Jannie Bolet (t.h.). Foto: PR.

Dansk erhvervsliv er blandt de dårligste i Europa til at prioritere dialogen med kunderne på de sociale medier. Det er i værste fald gift for innovationen og kundernes tillid til brandet, lyder det fra SoMe-ekspert.

En ny europæisk undersøgelse tegner et klart billede af, hvorfor danske virksomheder er på de sociale medier. De vil pleje virksomhedens image og markedsføre dens produkter. Blandt de 34 lande, der medvirker i undersøgelsen, indtager Danmark en femteplads med samtlige skandinaviske landes erhvervsliv bag sig.

Til gengæld går de danske virksomheder noget mindre op i dialogen med kunderne på de sociale medier. Her høster de en 15. plads for, hvor højt de prioriterer at besvare kundehenvendelser og opsøge ny viden fra kunderne. Og en 26. plads for, hvor stor vægt de lægger på at involvere kunderne i udviklingen af nye produkter og services på de sociale medier. I begge tilfælde ligger Danmark her langt bagefter vores skandinaviske nabolande.

Tid til et serviceeftersyn

SoMe-ekspert Jannie Bolet fra det digitale bureau, Outsource.dk, er overrasket over Danmarks placering. Hun råder virksomhederne til at finde en balance mellem salgsfremmende tiltag og dialog med kunderne:

– Vi har haft nogle stærke vækstår, så det er naturligt, der er et stort fokus på salg. Men det må aldrig kamme over. Noget kunne tyde på, at det er på tide med et serviceeftersyn, siger Jannie Bolet og uddyber:

– Sociale medier som Facebook er en guldgrube for virksomheder, der ønsker at lave vedkommende annoncering. Men man begår en stor fejl, hvis man tror, man kan læse alt ud af tallene. Ingen produkter er perfekte, og forsømmer man dialogen med kunderne på de sociale medier, lukker man af for vigtigt input til innovationen. Samtidig knytter du kunderne tættere til dit brand ved ikke kun at signalere køb, køb, køb, men interessere dig for deres holdninger.

Uvurderlig viden

En af de danske virksomheder, der går mod strømmen, er Bite App, der kom til verden for halvandet år siden. Bite App er en deleøkonomisk platform, hvor brugerne gennem en app kan dele eller sælge den nylavede mad, de ikke selv kan spise. Virksomheden har samlet al kommunikation med brugerne på Facebook, og det har givet dem adgang til værdifuld viden.

– Vi gør alt, hvad vi kan for at involvere vores brugere i udviklingsdelen. Det er trods alt dem, der skal bruge vores produkt, og samtidig får vi adgang til uvurderlig viden gennem deres holdninger. På Facebook har vi for eksempel en gruppe, hvor vi kommunikerer med vores beta-testere. Vi har også planer om at lave en offentlig tilgængelig oversigt over de nye funktioner, vi arbejder på, og med info om, hvornår man kan forvente, at de bliver lanceret, siger Jonas Cortnum, Partner og designer, Launch It & Bite App

Undersøgelsen er foretaget blandt virksomheder med mindst 10 medarbejdere. Bag den står Eurostat, der er EU’s officielle statistikkontor. De danske tal er indsamlet og behandlet af Danmarks Statistik og omfatter 3.954 virksomheders besvarelse.

DEL