Budgetoplæg 2021 fra socialdemokratiet

Pressemeddelelse: Socialdemokratiet har nogle vigtige fokusområder som ønskes tilgodeset i budgetaftalen for 2021, og de anføres nedenfor.

1.      Udviklingen på beskæftigelsesområdet.

Socialdemokratiet har foreslået – og det øvrige byråd har nikket til – at vi får et overblik over hvor store forandringer i økonomi /årsværk, der i alt har været på beskæftigelsesområdet i de senere år.

Der har siden 2017 været væsentlige regnskabsmæssige overskridelser på ”ydelseskontoen”- selvom der også i budgetterne – for de seneste år har været væsentlige tilførsler. I budget udkastet for 2021 er der lagt op til endnu en væsentlig udvidelse af ”ydelseskontoen”. Altså hvor meget er området skredet i alt.

Målet med opgørelsen er således at finde ud af ”hvor stort skredet er ”samlet set. Hvad er årsagerne. Er det på grund af arbejdsmarkedsudviklingen (derfor sammenligningen med jobcentre med tilsvarende forudsætninger som Varde) – Er årsagerne interne, hvad er så årsagerne, – og mere interessant, hvad kan vi lære af det – og ikke mindst, hvad kan vi gøre for at rette op.

Det er således Socialdemokratiets ønske til budget 2021 at der afsættes de ressourcer, der skal til for at foretage en genopretning af beskæftigelsesområdet som helhed.

2.      Sygedagpengeindsatsen.

a)Brug af eksterne leverandør på sygedagpenge området køres videre som opfølgning på opstarten i 2020. Dette skal understøtte indsatsen fra Jobcentret i de sygedagpengesager, der er tungest.

b)Investering i bindeled mellem sekundær og primær leverandør af sundhedsindsatser, for at fremme en hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet efter somatiske lidelser, hvor der er ventetid på operationer og anden behandling. (Samarbejdet mellem sygehus, speciallæger og kommunen)

3.      Code of Care.

Code of Care som særlig indsats for unge og vokse, der modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp og som ikke umiddelbart kan vurderes jobparate. Herunder skal Jobcentret kunne bevillige SEL § 85 støtte, for at sikre den helhedsorienterede indsats, for at understøtte ADL funktioner (almindelig dagligdags livsførelse) i samspil med beskæftigelsesindsatsen. (Ikke kun mentor støtte indsatser)

4.      Ordning for borgere, der har svært ved at overskue deres privat økonomi.

Økonomisk rådgivningsfunktion på Jobcentret, der skal støtte borgerne i, at få indsigt i egen økonomi og handlemuligheder. Det er en kendsgerning, at når borgere mister overblikket over sin økonomi, så er der ikke langt til at miste sin bolig og ende som hjemløs. Rådgivningen skal hjælpe med at få et overblik over indtægter og udgifter, at få lagt et budget, gældsrådgivning og andre økonomiske udfordringer. Rådgivningen vil ske uvildig og uafhængigt af anden hjælp fra kommunen, da det vil ske med tavshedspligt over for andre sagsbehandlere.

5.      Integrationsindsatsen styrkes

a)Integrationsborgere og borgere fra andre EU lande skal i højere grad tilbydes kurser eller deltage i projekter, der kan imødekomme det store behov for personale på SOSU området. Jobcentret skal bistå med vejledning, sparring og koordinering, for at kunne opspore, også de, der er selvforsørgende (evt. via ægtefællens indtægt)

b)Ansvarlig kontaktperson i udviklingsråd og borgerforeninger klædes på til at rumme velkomsten af borgere med sprogbarriere uanset østeuropæisk eller anden etnisk baggrund. Fokus på det sociale element i integration af nye borgere i lokalsamfundet, og særligt fritidslivet med foreningstilbuddene m.v.

6.      Udvidelse af indsatsen for klima og miljø politik – en bæredygtig fremtid

Forslaget skal ses i relation til sidste budgetaftale om indsatser i Varde for at understøtte FN´s Verdensmål, hvor der blev flyttet midler til finansiering af indsatserne. Vi ønsker fortsættelsen af indsatsen på FN´s Verdenmål, og hvordan de omsættes i vores kommune – med endnu større fokus på klimaindsatsen. Der er et behov for styrket indsats og særligt etablering af en ”Verdensmåls-playmaker” vil være oplagt at få etableret. Et væsentlig fokuspunkt vil være udvikling og vækst i kommunen fortsat skal være i harmoni med kommunens vision ”vi i naturen”.

7.      Stordagpleje fortsat del af dagtilbudsområdet.

Oprettelse af stordagplejer i kommunen.

Årlig udgift beregnet til 20 børn (10 i Varde og 10 i Ølgod)

Stordagplejer (18.700 kr pr år pr barn), er billigere end (0-2 års) vuggestuepladser (30.198 kr pr år pr barn)

Dagplejerne kan have en arbejdstid på 37 timer i ugen. Der er en åbningstid fra 6-17.

Med en tilknytning med 3 voksne til 10 børn er der tryghed for det enkelte barn i kendte relationer.

Forvaltningen er adspurgt ift. priser på husleje – 500.000,-kr.

8.      Nye klubtilbud i ungdomsskoleregi.

I ungdomsskoleregi skal der oprettes nye klubtilbud, der hvor de er lukket jf. intentionen i forvaltningens udarbejdede analyserapport af marts 2020 – 500.000,-kr.

9.      CO-teaching

Midler til at købe f.eks. læsevejleder eller ressourceperson ift. autisme fri fra deres egen undervisning til at levere sparring til læreren eller støtte til en elevgruppe i en klasse, hvor der opleves udfordringer med særligt, læring og trivsel – 500.000,-kr.

10.  Øgning af VAKS katalog

Giver en øget mulighed for at skabe gode ferieoplevelser for særligt kommunens udsatte børn – 50.000,-kr.

11.  Ekstern supervision videreføres og udbygges.

Ekstern supervision på ældreområdet videreføres og udbygges, således flere medarbejdere kan få gavn af dette værktøj, for at sikre trivsel og sparring. De erfaringer ældreområdet har på nuværende tidspunkt, gør, at Socialdemokratiet ønsker at investere yderligere i supervision på ældreområdet, så mindst dobbelt så mange ansatte som nu, kan benytte sig af dette.

12.  Indføre pædagogisk måltid på ældreområdet i alle enheder.

Et pædagogisk måltid, er et måltid, hvor en medarbejder indtager måltidet sammen med borgeren med formål at støtte, vejlede og bidrage socialt. Der er god erfaring med de pædagogiske måltider på Demensenhederne Vinkelvej i Ølgod, Skovhøj i Oksbøl og Lyngparken i Varde.

Socialdemokratiet ønsker en af følgende modeller:

1, En medarbejder, der indtager et pædagogisk måltid under hovedmåltidet. Der bestilles et ekstra måltid pr. enhed, hvor omkostningen dækkes af arbejdsgiveren. Forvaltningen har tidligere udregnet, at omkostningen vil forløbe sig til 851.000 kr. pr. år.

2, En eller to medarbejdere deltager i hovedmåltidet og spiser den mad som beboerne ikke kan spise. Der er tale om mad, som på grund af krav til fødevarehåndtering skal kasseres. Socialdemokratiet mener, at det både giver mening i forhold til at mindske madspild og et opgør mod rigide regler. Denne model er omkostningsneutral.

13.  Lokale tilskud øges yderligt.

Der ønskes afsat midler, så tilskuddet øges fra nuværende 80 procent til 90 procent. Det vil gavne vores muligheder for at skabe bedre sundhed ved at vores haller vil få styrket deres økonomi, hvor særligt badminton og håndbold klubberne har et nødvendigt behov for at sikre de frivillige kræfter i klubberne.

14.  Lokalplaner i sommerhusområder – kontrolindsatsen forlænges og gøres varig.

Der er fortsat behov for styrkelse af byggesagsbehandlingen ved en aktiv opfølgning på lokalplaner i sommerhusområderne, og der ønskes en varig indsats, så det ikke kun medfører en midlertidig indsats.

15.  Etablering af kommuneaftale med ”Kattens Værn”.

Flere kommuner har indgået aftaler om indfangning af vildfarne katte, så borgere som anmelder behovet ikke selv skal betale opkrævningen hertil.

Indfangning: Igennem kattens værn koster det 550,00 kr. pr. kat, og det beløb dækker både indfangning og en eventuel human aflivning. Oveni kommer et kørselsgebyr på 250,00 kr. pr. dag.

Genudsætning: Hvis man ønsker at få en eller flere katte genudsat, koster det yderligere 600 kr. pr. kat for dyrlægearbejdet. De 600 kr. dækker neutralisering, øremærkning, vaccination, tjek for katteAIDS/-Leukæmi og behandling af eventuelle øremider. Katten bliver samtidig også registreret i Det Danske Katteregister. Kattens Værn dækker den resterende del af dyrlægens udgifter til katte, der skal genudsættes.

Anlæg

1.      Opførsel af nyt daghjem.

Nyt daghjem for borgere med demens, der skal opføres i sammenhæng med de 8 nye demensboliger ved Lyngparken jf. bevilling i budget 2016. Daghjemmet er, efter forvaltningens vurdering, utidssvarende i forhold til hvor mange borgere, der benytter sig af dette tilbud og lever ikke helt op til de rammer, der bør være for borgere med demens.

2.      Oprensning af voldgraven omkring Slotsbanken i Varde

Slotsbanken har historisk værdi og befinder sig i nationalparken, hvorfor det som minimum er kommunens opgave at sikre vedligeholdelsen. (Kan det projekt komme permanent med ind under puljen for oprensning af søer?)

3.      Trafiksignal og fodgængerfelt ved Toftegårdsvej/Ribevej.

Etablering af trafiksignal og fodgængerfelt ved Toftegårdsvej i Varde.

Behovet er stort særligt pga. de handelsmuligheder, der opleves på begge sider af Ribevej.

4.      Opstilling af flere bænke og borde, samt forbedring af opsatte bænke langs Varde Å.

Borde til bænkene ved havnen/langs åen i Varde. Der mangler borde som man kan have sin kaffe og kage stående på, mens man nyder vandet og livet ved havnen. Det er ikke alle brugere af området der er så mobile, at de kan bruge de opsatte skrå bænke eller en betonklods uden ryglæn.

5.      Cykelsti Roustvej til Nysø – hele vejen.

Fagudvalget har indstillet til etablering af cykelsti fra lyskryds ved omfartsvejen til starten af skoven på Roustvej – der vil mangle yderlig 2 km cykelsti for at nå adgangsvejen til Nysø, og samtidig opnås også adgang til Hundeskov og MTB baner ved den tidligere grusgrav i Sdr. Plantage.

6.      Cykelsti Debelvej.

Der blev ikke fundet midler til opstart af omhandlende cykelsti projekt. Det ønskes højt prioriteret, da stiforløbet indeholder skoletrafik, og derved skabes tryggere skoleveje i lokalområdet, hvilket har høj prioritet i indeværende byrådsperiode.

7.      Gl. rådhusgrund i Nr. Nebel.

Der ønskes afsat midler til etablering af projekt med almen bolig i samråd med aktuelle boligforeninger, så der sikres udvikling af almen boligbyggeri i hele kommunen.

8.      Flere pladser på det alternative plejehjem ”Søgården”.

Søgården tilbyder omsorg og pleje til misbrugere og hjemløse, der ikke kan rummes i almindelig pleje- og botilbud. Søgården er Varde Kommunes tilbud til borgere hvis plejebehov stammer fra et aktuelt eller tidligere misbrug af alkohol og/eller andre rusmidler. Det er opført i 2010, og der er plads til 14 beboere, hvoraf de 10 er faste pladser og de sidste 4 er til midlertidige- og aflastningsophold.

Siden opstart af Søgården har der ikke været ledige pladser, og der vil være behov for yderlig 2-4 pladser, så både hjemmeboende borgere og beboere fra andre plejehjem fra målgruppen kan flyttes fra de traditionelle plejehjem til Søgården.