Bilen bliver belastet i ferien

Henrik Andreasen, værkfører hos Michaels Automobiler er ved at teste en bil Arkivfoto: Henrik Clausen Pedersen

Af Henrik Clausen Pedersen

Har du været på langfart med din bil og kørt mange kilometer, eller har du haft godt med læs på i ferien, eller tænker du tilbage på noget, du normalt ikke oplever, så er det en ret god idé at få bilen kørt til sit værksted.
GoVarde har besøgt Michael’s Automobiler og talt med værkfører Henrik Andreasen.
– Der kan være mange ting, som det kan være en god idé at få tjekket. Har der været problem med din aircon, lamper der lyser eller noget usædvanligt ved bilen på turen, så er det altid godt, når man kommer hjem, at få det tjekket efter. Så er man sikker på, der ikke kommer noget stort, der kunne være stoppet i tide, fortæller han.
Hvis din aircon køler mindre, kan den nemlig være på vej til et skifte eller en påfyldning. Hvis man ikke bruger den meget til daglig, og ikke har fået lavet en indvendig service, og man så tager på tur, så kan der være bakterier, der lugter rigtig grimt, og man kan blive syg og dårlig af det.

Foto: Henrik Clausen Pedersen

Den varme motor
Det er ikke nogen hemmelighed, at bilens motor bliver varm, når man kører sydpå. Og med den megen varme, typisk på 30 – 35 grader vi har haft, er der stor sandsynlighed for, at tingene bliver for varme.
– Tit er bilen slet ikke vant til at køre de lange ture på 1200 til 1800 kilometer, fortæller Henrik Andreasen.
– Nogle biler har måske endda en campingvogn eller en Camp-let spændt bagefter. Dertil kan komme en tagbagageboks, tilføjer Henrik Andreasen, og fortsætter:
– Det er ikke klogt at køre med campingvogn, og samtidig trække mere end man må. Der er nok nogle campister, der sidder med en frygt, for at blive stoppet. Det er ekstra hårdt for en bil at køre med de ekstra kilo.
– Begynder din temperaturføler at stige, skal man tage farten af. Man kan også sætte fuld varme på indenfor i bilen for derved at tage presset af motoren, så temperaturen dermed tvinges ned.
– Det er den omvendt effekt, og det er nok en god ide lige at aftale det med de andre i bilen. Man kommer jo til at svede af det, siger Henrik med et skævt smil.

Foto: Henrik Clausen Pedersen

Flere gode fif
Er din køler, termostat eller din blæser stoppet eller kan den ikke køre, er det en alvorlig situation. Konsekvensen er, at man brænder motoren af, hvilket kan give en ekstra regning på 30-40.000 kr. og op efter, alt efter hvilken bil/motor der er tale om.
– Har man oplevet fejl på sit partikelfilter, eller har man haft en lampe der lyser i sit instrumentbræt. Så tilrådes det, at man kører til sin mekaniker og får udlæst fejlen. Det kan være en pludselig opstået fejl, men det kan også være en ubetydelig ting. Men uanset det, så skal man have det tjekket af, fortæller Henrik Andreasen.
Der kan også opstå fejl på bremsesystemer og motorsystemer. De skal naturligvis også kigges efter. De typiske fejl opstår, når vi taler kørsel i det sydlige Tyskland, Østrig, Italien og Frankrig, hvor man kører i højere luftlag og luften er tynd.
Når man kører ned gennem Europa i bagende varme, giver det ekstra slid på dine dæk. Varmen gør, at dine dæk bliver mere bløde, og det vil derfor slide mere på dine dæk. Varmen kan også have indflydelse på dæktrykket. Hvis man inden ferien har fået mere luft i sine dæk, pga. en stor oppakning, skal dæktrykket tjekkes igen.
– Der er jo forskel på, om man kører dellast eller fuldfast. Hvis man ikke får det tjekket, giver det unormal slid på sine dæk og dårlige køreregenskaber. Og endelig skal dine vinduesviskere nok også have et tjek.
– Nu vil den opmærksomme forbruger, nok sige nej. Men varmen kan have mørnet dine vinduesviskere, og det giver så svært udsyn, den dag det regner, siger slutter værkfører Henrik Andreasen fra Michael’s Automobiler.

DEL