Indlæser Begivenheder

« All Begivenheder

ULTRA SCULPTURE

3. november | 0:00-30. november | 0:00

NYE BRONZESKULPTURER 100 ÅR EFTER CARL EINSTEIN
3. – 30. NOVEMBER

SØNDAG D. 3. NOVEMBER KL. 14 FERNISERING med musik af FEM KLARINETTER

LØRDAG D. 16. NOVEMBER KL. 13 PRINTING FORM
3D-performance i samarbejde med kunstnergruppen DRUB HUB sammen med Nicolas Schmid-Pfähler og Carolin Liebl.

I november er det den tyske skulptør Fabian Vogler, der rykker ind i Kunsthal vARTe. Hans udstilling vil indeholde en helt ny serie af byster i bronze samt hans berømte serie af PRINS_ ESSER, der blev offentliggjort ved en soloudstilling på et tysk galleri sidste forår. Kendetegnende for kunstneren er, at han frit sammensætter feminine og maskuline former i samme figur, hvilket gør det svært at aflæse en klar identitet.

Mærkelige figurer danser foran os – interessante, men fremmedartede. Ved første blik, virker bronzeskulpturerne ufuldstændige – de mangler lemmer, endda hoveder, hvilket kan forklare deres anderledes fremtoning. Men hvad der kan synes mere foruroligende end selve torsoerne, som vi så ofte har mødt igennem kunsthistorien, er det faktum, at vi ikke kan afgøre, om det vi ser på, er kvindelige eller mandelige figurer. Der er mange fysiske og sociale tegn på køn (f.eks. vagina, penis, brede hofter og tylskørt), men kombineret forvirrer de vores forventninger.
Ligesom flere tidligere serier af Fabian Vogler, konfronterer hans PRINS_ESSER os med seksualitet i al dens skinbarlige sandhed og mangfoldighed. Han er en af de få moderne kunstnere, der reflekterer over de elementære aspekter af seksualitet, og som bruger dette perspektiv til at undersøge menneskelig identitet.

Med sin nye serie ULTRA SKULPTURER af life size bronzebuster og fetis-lignende figurer, tager Fabian Vogler os med på en rejse, hvor han fabulerer frit over den menneskelige krop. Formgivet med betagende friheder, konfronterer han os med forskellige facetter af menneskelige karakteristika.
Kunstneren henviser herved til publikationen Negerplastik fra 1915 af Carl Einstein (1885-1940), der spillede en vigtig rolle for modernismen i Europa. Med sin kompakte og banebrydende tekst, var Carl Einstein den første, der vovede at skrive en kritisk (europæisk) respons til afrikansk skulptur, der stillede spørgsmålstegn ved en række misforståelser og fordomme om dette emne. Hans udgivelse blev hurtigt et afgørende essay for den europæiske avantgarde, og den er fortsat vigtig for forståelsen af de ændringer, der fandt sted i diskussionen om ikke-europæisk kunst. Hovedformålet med publikationen var at anerkende, at afrikansk skulptur er kunst, og at den ikke kan forstås ud fra skulpturproduktionen udviklet af europæere, der har konstrueret en myte om kunstens udvikling, der ekskluderer andre kulturer og produktioner.

Fabian Voglers ULTRA SKULPTURER får os til at tænke på afrikanske, oceaniske eller aztekiske former – selvom de ikke er det. Overfladerne ser ud til at være gennemarbejdede til mindste detalje, og samtidig synes de at være kommet lige ud af ilden, hvilket leder tankerne hen på forhistoriske fund. Ved nærmere eftersyn ser vi indikationer på nutidige materialer; emballager, balloner, gummidyr, silikoneformer, genstande til daglig brug – kontraster, der umiddelbart synes uforenelige, men i beskuerens øje smelter sammen til ét.
100 år efter Carl Einsteins bogudgivelse, opfordrer Fabian Voglers værker os til at tænke og skildre den menneskelige krop mere frit – som en fantasisfære, der giver plads til beskuerens egne associationer. Han skaber “Körperliche Phantasien II”, kropsfantasier, der inviterer os til at turde mere i repræsentationen af os selv, og tillader os at tænke udover det normale – en ny drivkraft til en revurdering af skulptur generelt.

Detaljer

Start:
3. november | 0:00
Slut:
30. november | 0:00
Begivenhed Kategori:
Begivenhed Tags:
,

Sted

Kunsthal vARTe
Smedegade 35
Varde, 6800 Denmark
+ Google Map