3. klasser lærer mens de bevæger sig

Brorsonskolens 3. klasser havde onsdag fokus på læring og bevægelse i Varde Fritidscenter. Et nyere projekt, der er startet op, og som de involverede forventer sig meget af.

Det var Varde Fritidscenter, der fik ideen og herefter henvendte sig til Brorsonskolen. Og her var der snart stablet en arbejdsgruppe på benene, der kunne se de mange muligheder i at undervise på en ny og anderledes måde, fortæller Fritidscenterets marketingansvarlige, Pernille Svender.

– De magiske ord er jo lære mens man bevæger sig, lyder det fra konsulenten Svend Erik Schmidt, der er koblet på denne aktive læringsdag i Varde Fritidscenter.

Svend Erik Schmidt er uddannet lærer og har arbejdet på forskellige skoler i Billund Kommune – først 10 år som lærer og senere 8 år som leder. Igennem dette arbejde har Svend Erik Schmidt været medudvikler af og med til at gennemføre store pædagogiske forandringsprocesser i Billund Kommune.

Sideløbende med dette arbejde har Svend Erik Schmidt uddannet sig i læringsstile og non-verbal kommunikation og gruppedynamik i USA og har siden da som ekspert i læring og kommunikation arbejdet med at implementere nogle af ideerne i børnehaver, skoler, erhvervsskoler og øvrige organisationer i Danmark. Svend Erik Schmidt er også manden bag TV2-serierne:”Plan B” og “Skolen – verdensklasse på 100 dage” og arbejder med udviklingen af nye TV-programmer inden for læring og kommunikation.

Trivsel i højsædet

– Al forskning viser, at dette er vejen frem. Det er sundt på alle måder. Og eleverne giver i den grad udtryk for, at det er både sjovt og lærerigt – og det giver i min verden mening, konstaterer Svend Erik Schmidt, bakket op af Lillian Barbré, lærer på Brorsonskolen:

– Det er kort og godt fantastisk at være en del af! Vi har været af sted før, med 8. årgang, og det forløb også med stor succes. I dag er det alle 3. klasserne, og det fungerer simpelthen så godt. Eleverne går op i det her projekt med liv og sjæl, og det er tydeligt, at de får rigtig meget ud af det – både læringsmæssigt og socialt, siger Lillian, der er med i arbejdsgruppen på Brorsonskolen. Her udarbejdes løbende materiale og ideudvikles – igen med fuld fokus på læring, men bestemt også trivsel, som hun understreger.

– Der er så mange lag i denne form for undervisning. Eleverne lærer at samarbejde på en ny måde, og de udfordres både fagligt og fysisk. Og vigtigst af alt – alle kan være med, ingen er udenfor…!

Og eleverne? De er i fuld sving. Læs på GoVarde.dk interview med flere af de aktive børn.

 

 

DEL